יום ראשון, 31 בינואר 2016

בואו נלמד ממסילת הברזל במאה ה-19 על שינוי הלמידה עם טאבלטים


                     א.         הצדקת השינוי החינוכי היא בת עשור בלבד
מאחר והשיח הציבורי התאבן מאז אי שם בשנות ה-90 אודות "מהפיכה טכנולוגית"/ "מהפיכת המידע", ויש לחלץ אותו משם כדי להתקדם הלאה, יש לציין את נקודת המפנה, ציון הדרך המשמעותי בשילוב טכנולוגיה בחינוך, שהיא  כניסת המדיה החברתית, לשירות כלל הציבור לפני פחות מעשור שנים. במילים אחרות, ההצדקה להשקעה בשינוי משמעותי של סביבת ההוראה-למידה היא בת פחות מעשור בלבד, אך כיום לא ניתן לתאר מערכת חינוך מתקדמת ורלוונטית ללא שינוי חיוני זה.
עד אז הטכנולוגיה, כמו המחשב, וגם התקשורת, היו כסרח עודף, מעין עדכון, הרחבה, תוספת לסביבת הלמידה המסורתית, קישוט נאה של חדשנות. לצערנו, חלק גדול מדי של מערכות החינוך בעולם, כמו גם בישראל, שבוי בקונספט וותיק זה, שהוא פשוט לא רלוונטי למציאות דהיום (אמצע העשור השני של המאה ה- 21).
לצד זה, אין לנו אלא לתמוה לנוכח המאמץ השמרני הנחוש, לעצור ולבלום בכל מחיר את השינוי הכל כך מתבקש, הזמין והחיוני, בסוגיות צדדיות, כמעט שוליות לעניין, ארגוניות וטכניות. סוגיות הרותמות לשם כך, הערכות ובקרות חודרניות "לכדאיות" ו"אפקטיביות", דמוניזציה עקבית של פגעי הטכנולוגיה, התפלספויות פסיכולוגיות, חרדות בריאותיות, הסתת אי נחת מהקיים למאבקים הרואיים נגד דרקונים מדומיינים, שכל מטרתם לעצור או אף לבלום את השינוי המתבקש בסביבת ההוראה-למידה.
עיקר הסוגיה כיום היא האם, למה, וכיצד לנהל הוראה-למידה כשללומדים אמצעי קצה אישיים  כמו מחשבים ניידים, טלפונים חכמים, טאבלטים ושילוב ביניהם (להלן "טאבלטים"). עיקר הביקורת היא הטענה, שאין באמצעים אלה תרומה משמעותית לאיכות ההוראה-למידה, ואין הצדקה להשקעה העצומה החומרית והארגונית לשם כך.
יש להתעלם מטענה זו, כמו גם ממחקרים שונים שמנופפים בהם עד לזרא (שחלקם הגדול גם לא מקור רלוונטי לסוגיה), המראים שאין תרומה משמעותית לאיכות הלמידה, לעומת אחרים המראים שיש. הנימוקים האמתיים מדוע יש להתעלם מהם, מוכמנים בתובנות האישיות ההיסטוריות של החברה האנושית, ולא נמצא אותם דוקא בנימוקים עניניים חינוכיים-חברתים-פסיכולוגיים ואחרים עכשוויים.
לשם כך פתחנו ואמרנו שיש לגנוז את השיח הוותיק, שאינו רלוונטי להיום אודות "מהפיכה", שזקנה הארוך מעיד על אי הרלוונטיות שלו. בעצם השימוש בתפיסה זו, אנו מחפשים אישוש, נימוקים וסיבות "תחת הפנס", של כאן ועכשיו. אך אם נרחיק ראות, ונביט על התובנות והניסיון האנושי המצטבר, ללא קשר ל"מהפיכה הטכנולוגית" העכשוית של מספר שנים לא גדול, שכפי שפתחנו למעלה, כל "הסיפור" שמצדיק שינוי של ממש במעמד הטכנולוגיה בחינוך הנו המדיה החברתית הדיגיטלית, שמצויה בידי כל בהבט אישי וארגוני, שגילה אינו עולה על עשור אחד בלבד.

                     ב.         בכל זאת, מדוע השינוי החיוני איננו מתרחש כנדרש?
השינוי ההכרחי, המוכר ומוסכם בחלק גדול ברחבי העולם,  הוא להעמיד לרשות תלמידי מערכת החינוך סביבת למידה, ולסגל ההוראה סביבת הוראה, בה אבן הפינה, או אם תרצו אבן הראשה, הן שימוש באמצעים דיגיטליים לשם תקשורת, נגישות לחומרי למידה והעמקה, ושימוש בהם לשם הפקת מידע לימודי ואישי.  
 לא תוספת, לא הרחבה, ולא "בהתאם לצורך", לא חלק מוקצה מראש משעות הלימוד וכד', אלא מרכז הכובד של הפעילות הוראה-למידה נעשית בסביבה דיגיטלית, נקודה. מרכז סביבה כזו היא אמצעי קצה אישיים לכל לומד ומלמד, המלווים אותם 24/7, ולצד זה נגישות לשירותי ניהול המידע האישי, ולמקורות מידע חינוכי הולמים.
מרבית הדרכים והאמצעים עד כה לעשות זאת, אינם מפיקים את הפירות הצפויים מסיבות שונות:
העיקרית שבהם היא ששינוי מערכות חינוך, באמצעות מיזמים לאומיים, או מקומיים בית-ספריים אינו יכול להיעשות באבחת החלטות מלמעלה וטכנולוגיה חדשנית. הן מורכבות מדי להכלה. הן מורכבות ארגונית, ובמציאות, רפורמות או תכניות שכאלו קמות ונופלות על תקציבי עתק שבאים והולכים, שלא תורמים לשינוי ארוך טווח. גם הסתמכות על האקדמיה, כעוגן תאורטי של היישום שיראה את הדרך לא נושא פרי. גם האקדמיה כגוף מוביל, מאבד מהשפעתו, מרכזיותו וחיוניותו בחברה בעולם בכלל. זאת כתוצאה מתהליכים חברתיים שמובלים על ידי התפרקות והיסחפות, כשלמעשה ההנהגה הופכת שבויה "לתרועת האספסוף בככר" ולא ל"חכמת ההמון" כנטען באופן שגוי.
לכל אלה נצרף היעדר מצמית לב של הנהגה ערכית- חברתית-תרבותית-חינוכית שתעמוד בפרץ, שתנהיג, תיזום ותוביל, במקום להיסחף במערבולת מפרקת וסוחפת מטה. היעדר צורם של הנהגה שתהיה גורם מלכד שניתן לשאת אליו עיניים, לבטוח בו ולקבל הכוונה להתנהל טוב יותר. בפועל השטח נותר כעדר ללא רועה.

                      ג.          בואו נלמד מהקמת מסילת הברזל במאה ה-19
דוגמא לשינוי עומק, שהפך תוך דור את פני החברה על פניה, הנו השינוי באמצעי תחבורה ותקשורת במאה ה-19. הטענה
שסלילת מסילות ברזל, או הקמת נתיבי הובלה ימיים, במקום ההובלה המסורתית של עגלות/ כרכרות מובלים על ידי סוסים, נעשתה כי היא "כלכלית" ו"כדאית" יותר, נבדקה בסדרת מחקרים מרתקים בשלהי המאה ה- 20 עד היום. הממצאים מדהימים, שכן בחלק לפחות מהמקרים השיקולים אם להשקיע השקעות עתק ממשלתיות ופרטיות במסילות ברזל, לא היו נכונים, או במילים אחרות: בדיקה פרטנית של כדאיות כלכלית הראתה שבהקשר של הזמן אז, לא הייתה הצדקה כלכלית להקים למשל, מסילה בין עיר מסוימת לאחרת.
ובכל אופן, בתערובת של חזון מרחיק ראות, טעות בשיקול, או מגלומניה עיוורת, תוך שנים לא רבות, רושתה צפון אמריקה ואירופה ברשת מסילות ברזל, התפתחו במקביל אמצעי תקשורת, אחרים לגמרי מהמוכר -  והשאר היסטוריה.
התוצאות המרהיבות לא היו צפויות מראש, שהם שינוי פני החברה והכלכלה מן היסוד. כתוצאה מהתחבורה החדשה, נוצרו הזדמנויות ומצבים חברתיים, לוגיסטיים וכלכליים שלא ניתן היה לחזות, ולא ניתן היה להיתלות בהם כשהוחלט להשקיע ולשנות את פני התחבורה.
לוּ היו בודקים באופן מקומי את "כדאיות" או "אפקטיביות" מסילות הברזל, רצים לבג"ץ נגד המדינה, נתלים בסיכוני בריאות, בשינוי קצב החיים, באימוץ הרגלים והתנהלות אנושית שלא היו קודם, התפרקות חברתית, וגם אם לא היו מודעים אז לעלייה חדה בפשיעה, והיעדר החמלה והגברת הניצול, ודאי שלא היו מתחילים עם שינוי זה, ונמנעים מלפרוש רשת תחבורה ותקשורת חדשניים ולא מוכרים, רק כדי לא לפגוע ברקמת החיים והחברה הקיימת.
אך למזלה של החברה בצפון אמריקה ואירופה, לא עשו זאת. בזכות כך, כל החברה האנושית כיום במקום אחר לגמרי, לטוב, כמו גם בהבטים רעים שלא היו בעצמה כזו קודם.

                     ד.         נכון, בהקשר הנוכחי, לא נמצא שינוי משמעותי בחינוך, אבל...
אם נחזור לכאן ועכשיו, אין כמעט ספק, שבדיקה מעמיקה וחודרנית, ודאי אם תעשה על ידי שופטים דקדקניים בכל המדובר ביעילות השימוש בסביבה דיגיטלית, לא תמצאו הצדקות של ממש. אין כיום הצדקה לכאן ועכשיו בהשקעה והטמעת טכנולוגיה עדכנית, שיצדיקו שינוי כה עמוק בפרדיגמת ההוראה, כמו גם של הלמידה. ההשקעות העצומות הנדרשות, תעצומות הנפש האישיות והארגוניות של הנוגעים בדבר בשינוי, המאמץ הלוגיסטי ארגוני הנדרש, כולל השינויים הנדרשים מצמרת משרד החינוך, עד אחרון התלמידים, אינו מצדיק, כנראה, שינוי כזה.
 עדיף להמשיך במוכר ובידוע, להמשיך להפריח סיסמאות על חדשנות, להיות מעורב פה ושם במיזם לא מחייב כזה או אחר, ו... לשוב לחיקה החמים והטוב של ההוראה-למידה המסורתיים. נח הרבה יותר כשהדברים מוּבְנים וברורים, ואין צורך במהפכות ושינויים מרחיקי לכת, במיוחד שמעורבת בהם אי-וודאות גדולה מאד.  
הסיבות המרכזיות מדוע על מערכת החינוך לשנות פניה כאן ועכשיו, להפוך במהירות את סביבת ההוראה-למידה לסביבה דיגיטלית, מצויות איפה ב"רוח הזמן" הגדולה, שמבשרת שינוי של ממש,  והכרח ליישמו, שמתחיל, בשימוש שוטף לאורך כל שעות היממה בלמידה בטאבלטים אישיים, כחלק מאורח החיים של כל לומד ואזרח.

                     ה.         גם ללא ראיות חותכות – חייבים לקפוץ למים הדיגיטליים
נכון, לא נוכל להביא ראיות חותכות (hard evidence) להצדיק כאן ועכשיו שימוש בסביבת למידה בה לכל לומד טאבלט אישי. לא נוכל לפרט מה יביא אותו משב של "רוח הזמן", כי באמת איננו יודעים בוודאות, ולכן עשייה זו מחויבת להתנהל ללא ניסיון של ממש, בהיסוס, ללא תובנות חינוכיות ואמצעים משמעותיים, כשממול ניצבים מכשולים כמו התנכרות של הסובב לשינוי זה, עד כדי התנכלות.
אך האופק ברור וחד, ומי שלא יחתור לשם לא יהיה רלוונטי, וגרוע בכך: הוא חוטא מוסרית לדור הצעיר שזכאי להיות מוכשר לחברה בה הסביבה הדיגיטלית ממילא ממלאת תפקיד מרכזי בהתנהלותה כבר כיום. מי שמחפש הצדקות ענייניות ורלוונטיות לשינוי זה, במספרים, בראיות חותכות, בעובדות -  לא ימצא. ממש כמו אנשי המעש והחזון שפרשו את מסילות הברזל ברחבי היבשת במאה ה-19.

לכן טוב יהיה אם כולם יצטרפו לשינוי המיוחל. שכל המערכת תקום ותייחל ותממש בפועל מהלכה למעשה כדי שהתלמידים ילמדו באמצעות טאבלטים אישיים, והמורים ילמדו ויכוונו באמצעות שירותים של ניהול מידע, ומידע חינוכי. נכון, יהיו לצד ההצלחות גם כשלונות, הרבה אי וודאות, מצוקות וחיפושים ללא הפסקה אחר פתרונות חדשים. נכון, זה יעשה גם ללא הצדקה עכשווית, כי אנו חברה שרוצה עתיד טוב והולם, ואנו חברה שחייבת זאת לאזרחיה. .

יום חמישי, 26 בנובמבר 2015

פרידה משירותי המדיה בכבלים


אחרי שרק לפני קצת למעלה מעשור נפרדנו בכאב לב מתקליטי הווניל, שליוו את ילדותינו ואת הורנו, וכעת ספרית הדיסקים מעלה אבק, וגם אותם נאלץ במוקדם או במאוחר לפנות מהבית, כך הטלפון הקוי, "הויידאו" והאנטנה הביתית של הטלוויזיה האנלוגית, מגיעים גם תור שירותי התוכן בכבלים, שאנו משלמים עליהם הרבה יותר מאשר על קו אינטרנט רחב סרט.
בשקט בשקט סוף שירותי המדיה בכבלים  קרוב הרבה יותר ממה שנראה.

יותר ויותר משתמשים בשירותי הרשת לצפות באלפי ערוצי טלוויזיה מרחבי העולם, סדרות וסרטים מכל סוג ותאריך הפקה,  שהוקרנו אי פעם. לא בדיוק הכל, אך רוב מוצק בהחלט.
כיום הצע התוכנות, כמו גם חומרה ייעודית רק לכך, רק הולך וגדל, והופך למעשה את שירותי הכבלים והלווין ללא רלוונטיים, או במילים אחרות, אין צורך במנוי חודשי כדי לצפות בכל סרט, סדרה, ערוץ טלוויזיה שמוקרן אי שם ברחבי העולם, וכמובן גם בארץ.

השירותים החינמיים באמצעות מחשב, או באמצעות חומרה ייעודית המחוברת לטלוויזיה/יות שבבית מתעדכנים במהירות. ולמעשה כל שבוע/ חודש ניתן למצוא כלים חדשים ועדכניים.
כבר כיום יש הצע של כלים (תוכנות) שמותירות את הצורך במנוי לכבלים ושירותי מדיה שונים (סרטים, מוסיקה, ערוצי טלויזיה ורדיו), שמופעלות במחשב.
בנוסף,  קיים הצע רחב של "מחשבים קטנים", בעצם קופסה קטנה שמייתרת את הצורך להשתמש במחשב הביתי או הנייד שקיים בבית, שמתחברים ישירות לטלוויזיה, וניתן לצפות באיכות מירבית (HD ויותר), שמריצים עליהם שירותי איתור והצע של סרטים, מוסיקה, סדרות, ערוצי טלוויזיה ורדיו ללא הגבלה כמעט. כל זאת באמצעות חיבור אלחוטי לאינטרנט הביתי, רצוי שיהיה רחב סרט, כשהמוצע כיום לצרכן ביתי רגיל (40 או אף 100 מגה) מספיק בהחלט כדי להינות מהיצע תוכן אינסופי.... בחינם.
התוכנות שבאמצעותן מגיעים לתוכן, הן בדרך כלל חינמיות, וגם עלות המחשב הקטן (קופסה קטנה ללא מסך, עכבר ומקלדת אלחוטיים) שמתחבר ישירות לטלוויזיה, הוא כיום (שלהיי 2015) מאות שקלים כהשקעה חד פעמית.
לסרטים ולסדרות הפופולריים בדרך כלל, מצורף גם שירותי כתוביות- תרגום- שנעשה על ידי מתנדבים בכל ארץ, ובהרבה מקרים ניתן למצוא גם תרגום כתוביות שנעשה על ידי מתרגם גוגל.

התחליף כיום לצפייה בערוצי הטלוויזיה הישראלית בשירותי הכבלים הם "עידן". אך גם הוא מתייתר והולך, הן בגלל השירותים שלעיל, והן בגלל שבטלוויזיות דיגיטליות מצויות, חדשות יחסית, קליטת הערוצים נוסח "עידן" מובנית בתוכם, ללא צורך בממיר ייעודי, אלא רק בחיבור לאנטנה קטנה.

בגלל המורכבות ההפעלה של כלים אלה לצפייה בחינם (התוכנות המורכבות מאד, ההתקנה שלהם, ההפעלה והבחירה הנדרשת של מקור מתאים, שילוב תרגום כתוביות ועוד), צצים שירותים דומים בתשלום, זולים יחסית לשירותי הכבלים הקיימים כרגע, עם ממשק נח לתפעול למשתמש ביתי,  ללא צורך להפגין מיומנות טכנולוגית מחשבית מיוחדת של מכורים לעניין. אך נזכור לעולם לא נבטיח שהמחיר לשירותים אלה כמנוי חודשי הזול יחסית יהיה לאורך זמן (למשל, שירותי מדיה של סלקום הם כ- 100 ₪ לחודש כיום) .

אמנם מדובר בשירות חינמי אך הוא לא חף מבעיות:
     1. כדי להינות ממנו נדרש חיבור אלחוטי (וואי-פאי) רחב סרט, יציב. כלומר, ללא ניתוקים אקראיים שהרבה פחות מורגשים בעבודה רגילה במחשב/ בטבלט מכל סוג. לצערנו שירותי האינטרנט בכלל, והישראליים בפרט, עדיין לא יציבים די, ולכן גם הצפייה עלולה להיות מטובלת עם עגמות נפש, כלומר ניתוקים באמצע צפייה גם ממושכים יחסית – מדקות ויותר.
   2. התקנה, תחזוקה והפעלת השירותים דורשת, עדיין, כשירות טכנולוגית גבוהה יחסית. לא מתאים למשתמש מן השורה גם לא לזה שיודע להפעיל את הוויז והווטסאפ בטלפון החכם, גם לא זה שיודע להפעיל באמצעות השלט בטלוויזיה. צריך מיומנות גבוהה וסבלנות והבנה שאין למשתמש מן השורה, ולא צריך שתהיה.
   3. השירותים מקיפים אינסוף  מקורות מכלה עולם (רדיו, טלוויזיה, סדרות, סרטים, מוסיקה), שחלקם הגדול מתוחזק על ידי חובבניים ומשוגעים לדבר. מאחר ומדובר בשירותי חינם, אין כל מחויבות לאמינות השירות ולשרידות המקורות. בנוסף, אין ערובה לכך שלא ניתקל גם במקורות שעלולים להזיק באופנים שונים למחשב המתחבר אליהם.
    4. בעיה חוקית של זכות יוצרים: חלק גדול מההיצע, במיוחד סרטים וסדרות ומוזיקה, אינו חוקי. למעשה מדובר בגזל, לפחות בעיני החוק.  על המשתמש הביתי, שצופה בדרך כלל בסרט או בסדרה, לדעת, שחלק גדול מהצפייה בתוכן, מפרה את זכות היוצרים. למעשה אין כמעט דרך לדעת אם זה מותר או אסור, אך ברוב המכריע של החומרים, הצפייה היא לא חוקית. זה מחיר שירותי חינם. לגבי שימוש בשירות מוסדר, תמורת מנוי חודשי, הסיכוי שנעשית כאן הפרה של חוק זכות היוצרים, קטן בהרבה, ובכל מקרה האחריות היא על ספק השירות. איך בעיה זו תיפתר בעתיד- אין מושג, אך ימצאו גם לכך פתרון כלשהו, שבכל מקרה יהיה זול בהרבה מהתשלום הנדרש בכבלים.

ואם חשבנו שבכל הקשור לשירותי תרבות, מידע ותקשורת שזו תהיה המהפכה האחרונה שנזכה לחוות, כנראה נתבדה...

משהו לעתיד הנראה לעין: כנראה יהיה בסופו של דבר פתרון גם לסוגיית זכויות היוצרים (כמו צפייה בתכנים ישנים יחסית בלבד, תשלום מסוים לא מעיק לתוכן וכד') בתנאי שהרגולוציה תשתלט על  האינטרנט "התת-קרקעי", אך הצפייה בתכנים באמצעות האינטרנט היא עובדה מוגמרת, וחברות הכבלים צריכות מהר לשנות פרדיגמה עסקית או לארוז ולצאת לפנסיה מוקדמת. בכל מקרה הכבלים כמו שהם כיום יצאו מחיינו. זה ברור.

[גילוי נאות: אישית אין לי כבלים מזה כמה שנים, בגלל איבוד העניין בתכנים המוצעים, אך מרתק ושווה להתעדכן בתהליכים של הנגשת תכנים למשתמש הביתי]

יום שני, 17 בנובמבר 2014

הענווה במפתח להוויה הדיגיטלית

מאמר חשוב כתבו: אברום רותם ועידית אבני, נובמבר 2014.

 "הענווה כמפתח להוויה דיגיטלית" - מאמר חדש 11-2014, רותם ואבני:
מהו "אזרח דיגיטלי"? מי הוא הלומד בעל הכשירויות ההולמות את המאה ה-21? בין המאפיינים המרכזיים של ההוויה הדיגיטלית, קיימת אבן פינה מוצנעת מעט, כיאה למהותה, הענווה האינטלקטואלית (Intellectual Humility), שמהווה בסיס להוויה הדיגיטלית. הענווה חיוניות כערך 
מרכזי לשם התפתחות אישית, העצמה ותפקוד הולם של אזרח דיגיטלי, לומד במרחב הדיגיטלי, כמו גם המלמד המצמיח לומד בעידן הדיגיטלי.

למאמר המלא


צילום: אברום, גוורדן, הודו


יום שישי, 25 ביולי 2014

משטרת המחשבות כבר כאן - הזדמנות לשיפור החברה

הסוגיה
מבצע/ מלחמת "צוק –איתן" חשפה את ההשפעות השליליות של הרשת החברתית על ההתנהלות  במצבי עקה וחרום. במסגרת הוויכוח הציבורי שמתבטא אף בעימותים פיזיים ברחובות, נעשה שימוש ברשת החברתית, בה נשפט האדם בתחום העיסוק המקצועי שלו ומעמדו החברתי  על פי התבטאויות שכתב, שהן מחוץ לקונצנזוס הציבורי בכלל, ובמקרים אחדים, כמו מערכת החינוך, גם בניגוד לנהלים ולאג'נדה המקצועית.
מנגד, משמשות התבטאויות קיצוניות של בודדים, למסע הכפשה וליבוי אש בין מגזרית, וביטוי לחששות קיומיים שבאות לידי ביטוי בקריאה להחרמות.
לפני דיון בסוגיה – להלן מספר דוגמאות בודדות, מתוך עשרות, שתחילתן בפייסבוק (מבצע "צוק איתן" 22-24/7/2014)

א. עובדים ערבים שהביעו דיעה בפייסבוק הפרטי שלהם -  פוטרו מעבודתם
עובד ממוצא ערבי מבית החולים שיבא העלה לעמוד הפייסבוק האישי שלו סטטוס בו הוא הוא מכנה את חיילי צה"ל פושעי מלחמה. הוא הוזמן לשימוע, ומשלא הגיע - פוטר. "כל המפר את עקרון הסובלנות אין מקומו איתנו", אמר מנהל בית החולים.  ירון קלנר  22.07.14  Ynet
רופא בבית החולים שערי צדק הושעה מעבודתו לאחר שפרסם פוסטים מלאי שנאה נגד פעילות צה"ל בעזה והרג אזרחים (...)  "זו חציית גבול", הסביר מנהל ביה"ח את ההחלטה להשעות את הרופא.

בצפון פוטר עובד עיריית צפת בעקבות פוסט שפרסם בגנות המדינה
גיא ורון, יוסי זילברמן , חדשות 2,  21/07/14

ראש העיר לוד פיטר עובדת ערבייה שהביעה שמחה על מות חיילים בעזה.  העובדת, המועסקת כיועצת פסיכולוגית, כתבה בפייסבוק "13 הרוגים, שירבו אמן".

רופא בבית חולים בירושלים ועובד בעיריית צפת הושעו בנסיבות דומות.
אור קשתי, אלי אשכנזי, ניר חסון 22.07.2014 ה"ארץ".

ניילם אלח'לילי, מורה בתיכון ברמלה זומנה לשימוע וננזפה; המורה התנצלה אך הוסיפה: "גזענים יהודים לא היו מפוטרים מעבודתם"
רעות וילף , 24/7/2014  NRG


ב. סלבריטאים משמיצים ומוחרמים ...


שימו לב להקצנה מתריסה בביטוי - "Israhell"....

בנאי צוטטה: "תנו לצה"ל לנצח? אני לא יכולה להגיד דבר כזה". לאחר ביקורת מתלהמת עליה ("לכי לעזה"), ופיטוריה מפרסום "מנו ספנות", היא מתנצלת: "היום אני מבינה, יותר מבעבר, שאנחנו לא מתמודדים מול העם הפלשתינאי, אלא שאנחנו במלחמה צודקת מול ארגון טרור אכזרי, המתייחס לעם שלו באותה דרך בלתי אנושית בה הוא מתייחס לאויב שלו. ארגון טרור המוכן להקריב את עמו, גברים, נשים וילדים, למען מטרתו היחידה והיא לגבות מחיר כואב מהעם שלי, מהמדינה שלי .
מתוך: סלבס נענה. גיא פינס 22/7/2014

ג. התבטאויות קיצוניות של בודדים, שהופך דלק לליבוי אש ההחרמות והגזענות הבין מגזרית על ידי הפצה ושיתוף חוזר של  משתמשים כעוסים ופגועים מהתבטאויות אלו.
 


בכל הדוגמאות שלמעלה, מתגלה לעיננו חוסר מודעות לחצית הגבולות בין האישי לבין הציבורי/ מקצועי.
מבחינה חוקית הסוגיה מורכבת. השאלה היכן כל מקרה ומקרה נופל על פני הסקלה המפרידה  דיעות אישיות, אמונה דתית והשקפת עולם, לבין זכויות העובד. אך לא נעמוד על סוגיה משפטית מורכבת זו, אלא על הפן האקטואלי של השימוש במדיה החברתית, כמו בפייסבוק כבמה לרגשות אישיים, לכעס על המתרחש ולתסכול, במיוחד כשברקע נשמעות דיעות והשקפות עולם הפוכות לקונצנזוס, המבוטאות אף הן בהקצנה וללא בקרה עצמית

גלאי מחשבות
הבה נשאל עצמנו שאלה היפותטית:  אם היה בידינו גלאי מחשבות והיינו יכולים לפענח  מחשבות של כל עובד ועובד, האם היינו מפטרים אותו על כך כי מחשבותיו אינן עומדות בסטנדרטים ובערכים שההנהלה החליטה שהם אלה ולא אחרים? האם הוא יפוטר כי מחשבותיו שליליות כלפי הבוס שלו, כלפי הארגון או המדינה? האם הוא יפוטר או אף יועמד לדין על  מחשבות אלימות כלפי אנשים אחרים, סטיות מהנורמה החברתית  המקובלת, גם אם אינן באות לידי מימוש מציאותי, אלא בדמיון בלבד?
האם נשפוט עדה או מגזר שלם בגלל מחשבות אלימות ו/או שליליות של בודדים מתוכה?
לכאורה התשובה ברורה, אך למעשה אנו מצויים כעת חיה במציאות כזו, רק שהמשתמשים במדיה החברתית, אינם נותנים את הדעת שהם למעשה תחת השפעת גלאי המחשבות, וגם לא על ההשלכות של גילוי מחשבות אלו.
קיימת תפיסה מוטעית, שישנה כיפת ברזל המגנה באופן הרמטי ומוחלט על זכותי האזרחית להביע את שעל ליבי במדינה  בכפוף לזכות יסוד של חופש הביטוי  וחופש הדיבור, גם אם נוציא מהמותר מקרי קיצון כמו ביטחון מדינה וכיוצא באלה. קיימת אשליה של מוגנות בעצם פרסום ביטויים מוקצנים, ו/או פוגעניים ו/או כאלה הפוגעים במודע ברגשות של ציבורים שונים בחברה, מתוך אי מודעות ועיוורון, להשלכות ולהשפעות הציבוריות של פרסום כזה.
עד העידן החברתי הגורף בציבור, הקיים רק שנים מספר, אפשרות ההבעה בציבור הייתה מוגבלת ומבוקרת. כיום המדיה החברתית מאפשרת ביטוי מחשבות, שללא בקרה הולמת, ההשפעה שלה, קודם כל על המגיב, עלולה להיות הרסנית, ובמקרים מסוימים, לאור תקדימים משפטיים ותיקים מאד וחדשים, של פגיעה ברגשות הציבור, פגיעה בכבוד האדם ואחרים-   החוק לא תמיד יעמוד לצד המתבטא בציבור ללא בקרה.

מודעות , הכלה, שכל ישר ולב נקי
·      לציבור החשוף להתבטאויות -  פרט למקרים פתולוגיים, אין לצאת מתוך נקודת הנחה, שהתבטאויות מוקצנות ומתריסות, שניכר שהן נובעות מהמיית הלב נסער במיוחד, כפי שבאים לידי ביטוי במצבי מועקה ומצוקה קיומית, כמו במבצע/ מלחמה "צוק איתן", מראות פוטנציאל של אדם המסוכן לציבור, ובהזדמנות הראשונה הוא יפגע באחרים. יש לגלות סלחנות, הכלה ואורך רוח, גם אם הדברים קשים ומצליפים, והם בניגוד גמור לקונצנזוס, ואפילו להשקפת העולם הרואה קודם כל את טובת החברה, הציבור המסוים ואף הטובה האישית.
נכון, מאד פוגע ,ואף מעליב, להיחשף להתבטאויות כמו בדוגמאות שכאן שהן רק קצה קרחון, המערערות את עצם קיומה של המדינה והאתוס החברתי המקובל, על ידי אנשים מן השורה כמו רופא, פסיכולוג, מורה  או נותן שירות כלשהו.
אך עדיין, לצד ההבנה של חשיבות חופש הביטוי והדיבור, דוקא הקשבה להדהודים בין המילים, עשויה גם להביא להבנה טובה יותר של התסכול והמועקה בהם נמצאים ציבורים שונים, לנוכח המציאות ולנוכח אתוס תרבותי, חברתי לאומי שהם מרגישים לא שייכים אליהם. ומכאן אפשר גם לצאת לדרך חדשה של הכלה טובה יותר מהקיימת היום.
·      מצד המתבטא עצמו – עליו להיות מודע הרבה יותר להשלכות של ביטוי חופשי של מר נפשו, ובמיוחד להשלכות חברתיות ואישיות שהוא ודאי לא התכוון לכך. גלאי המחשבות כמו פייסבוק או טוויטר, אינו סלחן, אפילו לא למעידות וסערת נפש רגעית, ואלף כבאים לא יכבו את הבעירה שהוצתה, ולא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור, גם לא בהתנצלויות בדיעבד.
·      מצד הנפגעים בשם כולם – יש לפתח מודעות להשלכות של שיתוף והפצת התבטאויות מוקצנות ובלתי הולמות לנורמה החברתית השלטת, וודאי אם מדובר בקריאה לא מוסרית לפגיעה או חרם כתוצאה מכך.  זו פעולה הגורמת לאש רעה שמכרסמת בסופו של יום בחברה כולה. התעלמות היא כלי חזק בהרבה מכל שלהוב נוסף. דוקא הכעס והפגיעה בשם כולם, וההפצה של הביטויים המתועבים שאחרים כתבו והתגלו ברשת, משיגים את ההפך. שכן דוקא הנפגעים משמשים שופר ומגבר וכלי להפיץ שיטנה ברבים, במקום  להתעלם, ובכך ההתבטאויות הקשות תעלמנה מעצמן. אין לתת מקום ויש להחניק את תחושת הנקמה המחלחלת, אותו הרצון לפגוע במתבטא הקיצוני.  לזכור את דברי הזקנים " אז הוא אמר, אז מה? השמיים נפלו?"

גלאי המחשבות כמחיש את הגאולה
גלאי המחשבות המתגלם במלוא קומתו באמצעות המדיה החברתית,  כמו הפייסבוק, ווטסאפ והטוויטר הזמינים כמעט לכל אחד ומידיים, מזמן לעשות טוב: דוקא בימים קשים של מועקה וחרדה קיומית, שמוציאה מהבן אדם דברים שבדיעבד הוא לא יהיה גאה בהם בלשון המעטה, לתת מרחב גדל והולך לכל אחד ואחד מאתנו לשיקול דעת, לתבונה, לבשלות האישית ולהכלה לנהל אותנו, ולהתגבר ולהכחיד היעלבות ילדותית מכל מי שלא חושב כמונו, ודעתו בנושאים חברתיים ולאומיים שונה מאתנו.

רק חברה שמכילה שונות הופכת לשלמה יותר, ורק מגלה מחשבות מחדד אתגר זה ומאפשר יישום מלא,  ורק כך יבא לציון גואל, לא ההפך. .

יום שלישי, 7 בפברואר 2012

שימוש במדיה חברתית? "כישלון הוא הצלחה אם לומדים ממנו"


במאמרנו " הפייסבוק  2012 בחינוך -  "לחשב מסלול מחדש" "[1]  המפרט אודות הוראה-למידה במדיה חברתית, עמדנו על כללי היסוד של השימוש בפייסבוק לצרכי הוראה ולמידה, שהוא הצורך בהגדרה ואפיון מלא של המטרה, לצד היכרות מלאה של  האמצעי, שבמקרה שלנו הוא הפייסבוק, בטרם השימוש בו.
הכשל הגדול ביותר עלול להיות במקום בו ההתכוונות, הקדמה, העדכון ומתודות עכשויות עומדות בראש הפעילויות. דווקא ההתכוונות למקום הגבוה, עלול להפיל ולהכשיל.

כדי לא לדבר ברמה תיאורטית, אלא קונקרטית, להלן דוגמא "קלאסית" לכשל טכנולוגי-פדגוגי, בה הפייסבוק משמש פלטפורמה לצרכי הוראה למידה חדשנית לעילא, אך כפעילות פדגוגית ממש לא מדובר בהצלחה.

הוראה-למידה בכלי חדשני ומורכב כבפייסבוק, מדובר בו הרבה ונעשה בו מעט, כמתואר במאמרנו הנ"ל. כדי לבצע הוראה-למידה, באמצעות הפייסבוק במקרה זה, יש להתייחס ל- 3 הבטים, ברוח מודל  TPACK[2]:  הבט הטכנולוגי, הבט פדגוגי וההבט התכני, וללא התיחסות לאחד משלושת הבטים אלה, הפעילות נדונה לכישלון, כפי שנדגים כאן.
 המיזם "התנ"ך כפייסבוק", כפי שתארנו שם, מיישם הבניית ידע על פי מיטב הרציונל של קהילה מבנה ידע[3]. התכנית פותחה על-ידי ד"ר אילן אבקסיס ושירלי נתן-יולזרי, מומחים להוראת המקרא ממכללת לוינסקי ומטרתה ללמד את התלמידים את מקצוע התנ"ך באמצעות הגלישה ברשת החברתית. המיזם הופעל באמצעות סטודנטים, שנה ב' במכללת לוינסקי, בהתמחות מקרא. הסטודנטים התנסו בהוראה בבית הספר "רשיש" בפ"ת (תשע"א), והם אלו שלימדו תנ"ך את תלמידי חט"ב באמצעות כלי הפייסבוק. השיטה היתה דמויות המיוצגות בדפי הפייסבוק של יואב בן צרויה[4], כלב בן יפונה, עתליה בת עמרי , אחאב בן עמרי ואולי של עוד. רציונל הבסיס של למידה זו הוא בהחלט ראוי: הבניית ידע של קבוצות למידה באמצעות העמקת והרחבת התוכן של כל אחת מדמיות מפתח המייצגות את התקופה. אך כוונות לחוד וביצוע לחוד.
על רקע ההמלצות המפורטות למיזם חינוכי בפייסבוק, כפי שהראנו[5],  הכשל המרכזי ביישום מיזם זה בהוראת המקרא באמצעות הפייסבוק הוא בהבט הטכנולוגי ובהבט הפדגוגי:
1. ההחלטה להקים דף נפרד לכל דמות ללא דף מאגד את כל היוזמה, שממנה כל דף ניזון וההפך, הפך את הדף, במקרה זה הדמות, לחלק מנותק משאר הידע הנבנה, וכל היתרון של הבנית ידע שיתופי ושיתופו לכלל הלומדים מתמסמס. מי שכבר פעיל בדף של עתליה, אינו יודע מה מתחולל בדפים של דמויות אחרות, אלא רק בתיווך המורה, אם קיים, ואף אחד לא טרח לשבץ בדף הפניות לדפים האחרים לשם קשר בינהם.
2. ההחלטה להקים דף פומבי, שכל אחד יכול לא רק לצפות, אלא גם להתערב בפועל על ידי הכנסת תכנים משלו, שגויה במהותה. הפרסום המוקדם בתקשורת של המיזם[6], ללא ביסוסו בשטח, לא הוסיף לו כנראה, אולי אפילו ההפך. בשני דפים לפחות של דמויות התנוססות מסרים עם תוכן מיני שברור שאין להם כל קשר תוכן המקראי, ולא היה אף אחד שטרח להסיר אותו משם.
3. לא נדרש מהלומדים לפעול באופן סדור ומנוהל, אלא, כנראה, באופן וולונטרי וספונטני בלבד. אנו יודעים זאת כי אין בנמצא, לפחות לא בכתובים בדפי הפייסבוק, שום הוראות למידה והפעלה. ניתן לראות זאת גם לאור ההשתתפות הדלה מאד שלהם, חסרת כל תוכן לימודי משמעותי. פרט לדף של כלב בן יפונה בה נראה שהמורה טרח להכניס תוכן משמעותי כלשהו, שלא זכה אגב להדים מצד תלמידים, לא עלה מידע לימודי משמעותי מצד התלמידים למרות הפומביות והעדכניות והפלטפורמה הכל כך מוכרת, זמינה ושימושית.
4. לא נקבע לוח זמנים לפעילות, ומכאן הדפים נותרו על כנם כאבן שאין לה הופכין, הפכו "לקיר" של תכנים מפוקפקים, וחלקם (למשל אחאב), הפכו לדף רגיל, בה בעל הדמות מבטא דיעות אזרחיות עכשוויות ללא קשר למטרת הדף כשהוקם.

מיזם זה, שעל פניו הרציונל הפדגוגי שלו משלב פדגוגיה עדכנית עם כלי עדכני, לא הצליח להשיג הישג לימודי בגלל כשל בהבנת הכלי, במקרה כאן הפייסבוק, וכשל גם בניהול הפעילות הפדגוגית מול התלמידים. זאת, אפשר רק להעריך, על רקע מוטיבציה גבוהה מדי להיות עדכני מאד וחדשני, שהאפילה על הצורך להעמיק בהבנת הכלי, לצד הצורך שלא מולא, בהגדרה מדויקת של הפעילות הפדגוגית, הכוללת מרכיבים חיוניים  לוח זמנים, הגדרת התוצר של כל אחד מהלומדים, מקום המורה, סיכום וכיו'ב.
ונאחל שיתקיים הנאמר - מכל כישלונותיי – למדתי!


[2]  מודל TPACK  שילוב ידע טכנולוגי TK, פדגוגי  PK ותכני  CK בהוראה-למידה
[3]   הרפז י. (2008) המודל השלישי: הוראה ולמידה בקהילת חשיבה.הוצאת ספריית פועלים (סדרת מחשבות על חינוך). סקירה ממצה על הספר ניתן למצוא ברשומה ביומנרשת (בלוג) של קיזל אריה (17 דצמבר 2011): "המודל השלישי: הוראה ולמידה בקהילת חשיבה"
[4]  הדף יואב בן צרויה הוסר מהפייסבוק מסיבות עלומות. העתק שלו מסוף 2011, המצוי בידי לשם המחשה והדגמה, מכיל בין השאר חומר פרסומי פורנוגרפי.
[5]  רותם א. ואבני ע. (2012) הפייסבוק  2012 בחינוך -  "לחשב מסלול מחדש",  [חלק ה. הנחיות ליישום הוראה-למידה באמצעות הפייסבוק , עמ' 11 ואילך] מיזם "מתקוונים לאתיקה"
[6]  כתבה בערוץ 10 13 ספטמבר 2011


יום שבת, 20 באוגוסט 2011

נס לא קרה ולא יקרה לנו – הפייסבוק לא משנה את הסולידריות החברתית



בשנים האחרונות, 2010 ואילך, אנו עומדים נפעמים מול שינויים חברתיים משמעותיים, המתאפינים בהתעוררות בזמן קצר מאד ועוצמות, שההיסטוריה מקטלגת כמהפכה – התפרצות וולקנית של לבה רותחת שהתאספה לה במשך שנים. מה שחדש בהתפרצות זו הוא מקום המדיה החברתית – "הרשת".
מן הראוי לבחון יותר לעומק את ההתלהבות מהרשת, ככלי אישי לפרסום אישי, ביטוי לחכמת ההמון ולתיוג אישי, קבוצתי ואחר.
מצד אחד אנו עדים למקום הרשת ככלי ארגון והפצת מידע באופן יעיל, שמסייע להצתת הפתיל, ולהמשך הארועים העוצמתיים ברמת היידוע, עדכון וארגון. מאידך נראה שיש להיזהר בחשיבות המדיה שמיחסים לה כגורם לשינוי/ למהפכה. לשיטת טיעונים אלה, ללא הפייסבוק המהפכה לא הייתה פורצת. בואו נודה שטיעונים אלה נראים מופרכים במקצת, מה גם שלא ניתן לנתק את הרשת מההקשר החברתי-תרבותי עכשווי, כגורם העומד בפני עצמו בלבד, ולשאול מה היה קורה ללא הפייסבוק וכיו'ב. המצוקות החברתיות קיימות בחברה צינית, הישרדותית ולא מוסרית, ועוד איך. לייחס התפרצות מחאה לפייסבוק יותר מגורם קיים מזמן של תקשורת בינאישית נראה מוגזם, וממילא זהו דיון חסר משמעות ולא ניתן להוכחה משמעותית לכאן או לכאן. לצד זה ניתן בהחלט לראות שיקוף מעניין של פני החברה האמתיים במדיה החברתית, פנים שלא בטוח שאנו רואים אותם נכחה, כי לא כל כך נעים לראות פנים שאינם מחמיאות במיוחד.

מקומה החברתי של המדיה החברתית
אם נביט בשינוי המשמעותי של במדיה החברתית בחברה דהיום, שלהיי 2011, נראה שניתן להצביע על גורם מרכזי והוא – יכולת השפעת הביטוי של הקול האישי של כל אחד. במילים אחרות, המדיה מהווה מגבר עוצמתי לקול האישי, שלא היה לעולם בשום חברה לאורך ההיסטוריה האנושית. כל אחד יכול להביע לפרסם וליזום ברבים, ותמיד ימצאו כאלה שימצאו במידע זה עניין כלשהו. תקשורת מיידית ואמינה, מתן זכות שווה לדוברים ללא התיחסות לכל מבדיל בין איש לרעהו וגם זה שאינו רעהו כמו -  מעמד, מין מוצא, מגורים, מראה, השקפת עולם ואידיאולוגיה באשר היא, הן התנאים ההכרחיים ליצירת שינוי אמיתי. גם אם בדרך זכות זו מתעמעמת ומתקלקלת, שכן לא ניתן להקשיב, להתייחס וליישם דיעות של כולם בו זמנית, הרי תשתית אנושית זו של זכות שוויונית ברורה ומובחנת, פותחת שער מוסרי המאפשר שינוי אמיתי הנותן מענה שוויוני עד כמה שניתן לצרכי החברה, ולא לחלקים נבחרים שלה.
המדיה החברתית פותחת פתח לניתוץ העולם הישן של היררכיות של תרבות וידע, הגורר בהכרח שטחיות הרסנית, כדוגמת אידואולגיות פוסטמודרניסטיות של אני ואפסי עוד, ומנגד- זימון שיתופיות מדהימה לשם סינרגיה אישית וחברתית בשם "חכמת ההמון"[1].
לצד זה, אנו חיים כיום (2011) בחברה הישרדותית, פעמים רבות מדי אכזרית ולא מוסרית, כשבין השאר, תפיסות מתנשאות של "האחריות על החיים שלך היא בעיה שלך", וכמובן החוק והתקנות, משמשים עילה לעוולות ומעשים לא מוסריים, ולמעשה אנו חוזרים לחברה הישראלית של פעם, פרה ופוסט בית ראשון, בהם מקוננים הנביאים על העוולות הנעשים בשם ולצד התורה, שהלכותיה, הקורבנות והתפילות נעשות בדקדקנות מעושה, והעוולות החברתיות זועקות לשמיים ואין עונה.
למעשה, נתפסת כיום המדיה החברתית  כתחליף לדמוקרטיה ולצדק חברתי ממשי, שמהווים ערוץ של אשלייה, בו נדמה לאזרחים שעצם השמעת קולם משפיע על המציאות.
ככל שהמדיה החברתית הופכת לבת בית בקרב האזרחים, הפער המוסרי אינו מצטמצם באמת. דוקא השיח הציבורי נמנע מלהשמיע דיעות לא מקובלות, כשחלק גדול והולך של החברה נשלט כלכלית על ידי מעטים, כולל המגזר הציבורי, והאפשרות להשמיע ולפעול אחרת מסדר היום שלהם קטנה עוד יותר.
במצב  כזה, ניתן בהחלט לראות את התנהלות הפרטים ביום יום במדיה החברתית כמראה המשקפת באמת את המתרחש, לא בסיסמאות ודברי החנופה ורחשי לב לא מעשיים, המושמעים בשיח הציבורי.

המדיה כמראה  
בשגרה ניתן בהחלט לראות מה מעניין את האנשים, מהו השיח הציבורי, כיצד הוא נבנה, מהם תכניו וכד'.
לצד זה אנו רואים נסיונות של מהלכים הקוראים לקהל להצטרף למחאה ולמאבק לשינוי הקיים, בעניינים שוליים וקטנים- כדברים קונקרטיים, כמו גם לשינויים מרחקי לכת – כמשאלות עמומות יותר.
מהר מאד התברר לאנשים ש- like בלבד, או נאומים חוצבי להבות ולב אינם מספיקים. צריך לעשות עוד מעשים מעבר לגבולות המדיה, כדי שיתממשו לשינוי משמעותי. אפילו מחאה כמו "מחאת הקוטג'" הפכה מהר מאד מ-Like מנומס, ולכל היותר דברים נלווים על העוול, לסנונית המבשרת את הקריאה לשינוי שהיתה  יציאה פיזית לשטח, והתרחבות המחאה בפועל לאוהלים במחאת הדיור ששדרות רוטשילד, כי ברור לכל ש-Like בלבד לא יעשה את העבודה.
כאן ניתן לראות במדיה החברתית כלי עדכון מעניין להצתת תהליך, אך רחוק מלהיות משמעותי מכלי התקשורת המעדכנים ללא הרף בתחרות ביניהם. כלומר, כדרך של שגרה אין למדיה החברתית יתרון כלשהו על עדכון המתרחש, ואין כמעט הדים לדברים משמעותיים המתרחשים במדינה, ורוב רובו של המידע המתפרסם נוגע לעולם האישי המצומצם של המשתמשים.
הדבר בולט במיוחד בארועים קיצוניים, כמו מתקפת טרור, אסון, תאונה גדול במיוחד שמצביעה על הפער העצום בין זכות הדיבור השוויונית במדיה החברתית למתרחש בה בפועל. הדממה ששררה בפייסבוק עם פרוץ אירוע הטרור בדרום (יום חמישי 18 אוגוסט 2011), כשברור היה כבר שמדובר בנפגעים רבים, זעקה לשמיים. בעוד העיתונות המקוונת והתקשורת גועשת סביב האירוע, קול האנשים ברשת פשוט לא נשמע. הרשת ממשיכה בשלה, ופרט לציטוט עיתונות, לא ניכר בה שמתחולל משהו שם בחוץ. המדיה החברתית נראית כבועה מנותקת ואף הזויה.
פתאום הסולידריות החברתית, הסלוגן של המחאות ומשאלות הלב למדינה מתוקנת יותר, נאלמת דום. לא שהיתה במדיה קודם לכן באופן משמעותי, אך קול הדממה הדקה שרעם בפייסבוק, כשכולם מרותקים לכלי התקשורת המקובלים לשם עדכון מה קורה, ולא למדיה החברתית, משקפת באופן עמוק פער זה. כל המופיע במדיה החברתי במקרה זה, הנו ציטוט כזה או אחר של כלי התקשורת, ואין, ממש אין קולות אישיים בנושא, גם לא גילוי רגשות, אמפטיה, גילויי חרדה ודאגה על המתרחש.

ניתן להסביר זאת בהרבה דרכים, אך כפי שנראה מדובר במראה לא מחמיאה על החברה שלנו: ניתוק, עיסוק בחלקה האישית, ואי מעורבות ממשית, אפילו לא בהיבט האישי-חוויתי. בעת ההיא הסולידריות החברתית נאלמת דום.
ודאי נוכל לשמוע הסברים חכמים אודות הגורמים לכך, אך האשליה שהמדיה החברתית משנה משמעותית את מעורבות האזרח במתרחש טופחת כאן על הפנים, ובגדול.
מן הסתם מדובר בעייפות, ברצון להביע את הקול האישי, ולא להתיישר עם כולם, ודבר זה לא בא לידי ביטוי בדברים המשמעותיים לחברה, אלא ב"קטנה", בחלקה הצנועה של כל אחד. מן הסתם דממה כזו, בארוע רב נפגעים, שמתרחש רחוק, מעורר מיד את "תעזבו אותי באמשלי" או, בשפת חז"ל בשם הלל הזקן ששומע קול צווחה בעיר כשהוא מחוצה לה: "מובטח אני שאין זה בתוך ביתי"[2].

כך או כך המראה הזאת אינה מחמיאה, ודאי לא נעימה, וודאי מעוררת מיד תגובות נגד, כי לא כל כך נעים לראות אי-סולדריות על רקע ההאשליה ש"אנו חברה סולידרית"/ "אנו לא כאלה כמו...", כשבפועל, סתמיות של שגרה הממשיכה כאילו כלום לא קורה.
לא שזה רע, או טוב, או באמצע, אלא שיקוף של מה שיש.

מה שברור הוא, שאם ברצוננו באמת להשפיע ולהיות חברה קצת אחרת, טובה יותר לאזרחיה, אנו צריכים לנהוג אחרת. נכון, נראה זאת גם במדיה, אך לצפות שהמדיה תחולל את הנס והיא תגרום לכך, ולחילופין, פתאום היא לא שייכת לזאת - נו....


[1]  חכמת ההמון: מושג אופנתי בשיח הציבורי שמוצא מהקשרו: בספר "חוכמת ההמון", The wisdom of the crowds הראה ג'ימס סורוייקי כי כאשר נותנים לקבוצות גדולות של אנשים לנסות להעריך מדד או לתת תשובה לסוגיה, מסתבר שהתוצאה קרובה מאד לתוצאה האמיתית. מתוך זה יצאו הכל במחול מחניים סביב "חכמת ההמון", כשיותר מדי הוגים נסחפו למקום שמשתמע ממנו שאין צורך בהתמחות ואליטות של ידע,  אלא בדעת "ההמון". יצירת ידע שאמצעות דמוקרטיה ילדותית לא בשלה שלא ניתנת ליישום (ראו המ קורה היום בתקנון ויקיפדיה למשל). התוצאה – שיח ציבורי, שהוא אסון חברתי וחינוכי הגובל בבערות ורדידות בשם "חוכמת ההמון", תוך זלזול במקצועיות ובידע מובנה. 

[2]  תנו רבנן מעשה בהלל הזקן שהיה בא בדרך ושמע קול צוחה בעיר. אמר מובטח אני שאין זה בתוך ביתי (תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ס/א)