יום שישי, 12 במרץ 2010

פייסבוק וחינוך - הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו?


אם הטבע הוא הפייסבוק למה לא נלמד בו?
מרבית תלמידי מערכת החינוך בארץ לפחות, מתנהלים באופן כזה או אחר בפייסבוק. אומרים, (על סמך סקרים שונים בארץ) שלמרות שהוא מוגבל לגיל 13, יש שם ילדים בני 7, שפשוט "מזייפים" את הגיל.  
תקשורת, תמונות, יצירות להתפאר, הבלים, חברויות, הסתודדויות אישיות וקבוצתיות, הבעת דעות עמוקה על האח הגדול, האחות הקטנה, הכוכבת השמנה, החורף, הקיץ, בצפר, שכנים, דודים, טיול לכל מקום ולשום מקום, אקטואליה, רגשות, דיעות... בעצם הכל, גם אם זה לא הרבה. שלא לדבר על "מכות" - "כאפות", החרמות, הכפשות, השפלות, להעליב, להיעלב, לפגוע להיפגע, להנות, לחגוג חברויות, ולספוד פרידות... טוב, אפשר ככה להמשיך בלי סוף.
בקצרה, סביבה בה חלק גדול מאד מילדינו הרכים מנהלים את החלק העיקרי של חייהם, דור העתיד, שמצפים ממנו שיפריח ויעצים את המדינה המשונה הזאת, או, חלילה, יפרק ויסגור אותה, ושהאחרון יכבה את האור.
אז לפי אותו הגיון - אם כולם בפייסבוק, מציאות טבעית ורוחשת, למה שלא נלמד (גם) באמצעותו?
האם זה אפשרי? האם זה כדאי? האם באמת נוכל למצות ערך מוסף משמעותי מסביבה כה נפוצה, ולפגוש את התלמידים בזירה הטבעית שלהם באמת, שהיא ממש לא בית הספר ואף לא הבית, אלא ב... פייסבוק?


מהו הפייסבוק ?
Facebook - פייסבוק הוא רשת חברתית. לכל משתמש/ קבוצה ואף רעיון חברתי כלשהו, מרחב אישי משלו, שרק הוא (בעליו המקוריים) יכול להיכנס אליו. לעומת זאת, ניתן לפרסם לכול העולם, או רק ל"חברים" (על פי בחירה מראש) שהזמין והם הסכימו, או מאשר הזמנה של אלה שהזימנו אותו; ניתן לפרסם את הגיגיו, תמונותיו, ואף קבצי קול וודיאו שטרח לעלות למרחב זה - בהודעה פרטית, קבוצתית או פומבית. אך יותר מכך: אם "החבר" מאפשר זאת, הוא יכול לראות אצלו מה התחדש אצל החבר ההוא, ואצל החבר של החבר ההוא וכך כל הדרך לעומק החברויות האלה שהוא בפועל אינסופי. כל פעולה שחבר עשה משהו, הגיב, הסכים, מחה, עודד - ניתן לראות זאת בפועל, ולדעת זאת. בנוסף ,יש אפשרות להגיב לפעולות המבורכות שהחבר עשה, להצטרף לקבוצות עניין סגורות או פתוחות כבעל עניין או סתם אוהד, וגם שם להגג ולהגיב, ליצור ולהצטרף לאירועים כמו מסיבה, הפגנה, או סתם יוזמה כלשהי - - - בקיצור, הבנתם את הפואנטה.


פייסבוק וחינוך?
דברנו כבר, הגגנו , עודדנו ואף ניסינו בפועל, כלים עדכניים של הווב 2.0 כמו הבלוג, בויקי' , טוויטר, והגיגים אודות רשת חברתית לשימוש בחינוך. בכל אלה דיברנו על ההתאמה, השילוב, ההטמעה של הכלי בהוראה ולמידה כך, שהערך המוסף הפדגוגי יהיה ניכר. למשל, דיברנו על הויקי ככלי ניהול ואפשור למידה יוצא מן הכלל, לעידוד למידה משמעותית ותיעוד אישי וקבוצתי; על הבלוג - יומנרשת חינוכי כמחברת דיגטאלית, פרוטפוליו, כלי הבעה אישי וקבוצתי, כולל מעורבות גם בתגובות, ועוד ועוד.


האם באמת כדאי לנסות  באותו אופן את הפייסבוק - "פייסבוק חינוכי"?
גם אם נצטנע ונהיה ספקנים ולא נחרצים כל כך, התשובה היא: בעקרון כן.
כי.... עקרון בו ההוראה והלמידה מתנהלת באמצעות רשת חברתית היא העתיד החינוכי. זו טענה די מבוהקת שהתגשמותה די ברורה.
השאלה היא, האם הפייסבוק, כפי שהוא, או אף עם עדכונים כאלה או אחרים, מתאים למשימה - התשובה היא, מן הסתם לא. חבל על הזמן.


וננמק:
עקרון של רשת להוראה ולמידה הוא עקרון נכון, מוצק, ואף הכרחי בעידן המודרני דהיום (2010), בו קהילה מבנה ידע היא המודל המועדף על ההוראה והלמידה. דובר בכך, ואף אנו דברנו בזה לא מעט, עם המון עדכונים בהמשך. יישום פרדיגמת הוראה-למידה של קהילה מבנה ידע באמצעות רשת מקוונת, הוא טבעי ונכון. אך הפייסבוק כפי שהוא לא מתאים לכך באמת:

  1. אינטימיות ומעטפת הכוללת רק את קהל הלומדים ובעלי העניין של ממש - לא קיים בפייסבוק. נקודה. הבטחה שרק בעלי העניין יהיו במערכת, היא תנאי הכרחי לניהול למידה משמעותי, גם אם חלק מהפעילות פתוחה לציבור. אידיאולוגיות של הוגים הדוגלים בפעילות בסביבה רוחשת ורועשת ופתוחה בעקרון לכל דיכפין, אינם מעשיות, מהטעם הפשוט שגם הם לא ילמדו בתחנת הרכבת או בככר העיר, אך לא רק מטעם זה.
  2. מרחבים ציבוריים / קבוצתיים בהם ניתן לעדכן תכנים וחומרים , כמו גם דיונים- קיים אמנם בפייסבוק, אך תפעול נכון והולם לצרכי הוראה ולמידה מסורבל מדי, מאולץ ואינו קולח כמו שצריך להתנהל בתהליך הוראה ולמידה.
  3. עוד כלים הכרחיים כמו "דיסק אישי מקוון" - ניהול המידע האישי של קבצים, כמו גם אובייקטים אחרים הכרחיים לצרכי הלמידה - לא קיים בפועל.
  4.  ניהול זמן, ניהול ארועים לאורך השנה - מאולץ מדי ויישום שוטף לאורך שנת עבודה לא ממש מעשי.
  5.  קיום כלים דומים, של מימוש רשת קהילה מבנה ידע ייעודי לחינוך- קיים, גם אם לא אידיאלי, אך הרבה יותר טוב ממה שפייסבוק מציעה. כיום קיימים מערכות חינוכיות ייעודיות של מייקרוסופט, גוגל , ועוד שחקנים עתידיים גדולים בזירה, כולל  פלטרפורמות חינוכיות ייעודיות (גם בעברית מתוצרת הארץ) קיימות ועתידיות. 
  6. האפשרות שפייסבוק יוציאו "גרסה לחינוך" קיימת תמיד, אך לא נראה שזה יתגשם בפועל, וגם אם כן, ההתכוונות העסקית תגבר על הפדגוגיה הנדרשת. נמצא שקיימים צרכים פדגוגיים שחלקם, לפחות עד היום, לא יישימים עבור המודל העסקי של פייסבוק.
מכאן, לא נותר לנו אלא להיאנח, ולחפש מערכת שיתופית בהם ניתן ליישם עקרונות הוראה ולמידה עדכניים, מבלי לאלץ עצמנו, ולכפות כלי שאינו בנוי לשם כך כראוי, אפילו אם הוא עונה לשם "פייסבוק". וישנם כאלה...

מה שכן, ודאי וודאי, אנשי החינוך מחוייבים לפעול בפייסבוק באמתלאות שונות, ולו רק כדי להבין את הסביבה בה מרבית ילידנו ונכדינו מצויים שם זה מכבר. זו חובה חינוכית אזרחית שיש למלא אותה.
כך נוכל להפעיל כלי רשת ייעודיים לחינוך בהלימה טובה יותר לצרכי דרדקינו כך, שהם פחות יזדקקו לפייסבוק. סביבה שההיבטים והפעילויות בה חיוביים מאד, לצד השליליים מאד- מקום רועש, אלים, רדוד ומאיים עד בכי. כך נגרום שתלמידים ימצאו מבוקשם בכלים ייעודיים בחינוך, באיכות לא פחותה, אך בסביבה מוגנת יותר - "מרחב מוגן" תוך מתן מענה למרבית צרכי חברה ולמידה. כלים כאלה קיימים היום, ויש לשלב בהם עקרונות חברתיים חיוביים מהפייסבוק, אך לא להשתמש בפייסבוק ככלי הוראה ולמידה, כי כפי שהוא, הוא אינו הולם.

וכל זאת, בתנאי, כמובן, שמורים שלקחו על עצמם, או הטילו עליהם את האתגר להיות מורה מקוון, יכניסו אתגר זה לאג'נדה המקצועית שלהם, שהוא הכרת הפייסבוק והתאמת הערך החברתי שבו לכלים חינוכיים מקוונים ההולמים. 
ויפה שעה אחת קודם.




7 תגובות:

iTeacher אמר/ה...

קראתי את הפוסט הנוכחי, את המאמר על השימוש בטוויטר ובכלל מאמרים שלך על המורה המקוון - למדתי המון.
גם אני חושב שפייסבוק אינה פלטפורמה (לפחות כרגע) המתאימה לשילוב כחלק מתקשוב ואולי מן הסיבה הפשוטה - הפייסבוק הוא המפלט של התלמידים לעולם התוכן שלהם, בעיקר הבידורי ואין זה הכרחי לפלוש לעולם שלהם - רק כדי "לדבר בשפה שלהם". בדיוק מהסיבה שלפי דעתי גוגל באזז לא מתאים בדוא"ל (כלי שיווקי ששובץ כחלק ממערכת דוא"ל המשתמשת גם לעבודה).
אני משתמש כבר מספר שנים בכלים של גוגל עבור הסטודנטים שאני מלמד -iStudent - בכתובת:
http://sites.google.com/site/workspacestudent
וקורסים למורים - iTeacher - בכתובת:
http://sites.google.com/site/iteachersite
* הגדרתי דף בפייסבוק אבל רק כקוריוז עבור התלמידים.

אברום רותם אמר/ה...

ITeacher היקר
נשמח לדעת מי אתה, ובכל מקרה - תודה על הפרגון.
אין ספק שכלי הגוגל שהצעת, כמו גם אחרים, הם פתרון מצויין להוראה-למידה מקוונת, מבלי לךהשתמש "בקוריוזים" כמו הפייסבוק.

אברום רותם :>)

אמיתי גת אמר/ה...

האם יש כלים טובים יותר ללמידה שיתופית? ודאי וודאי, אבל הם לא רלבנטיים. הסיבה היא שהילדים לא שם.
על כן, עלינו להיות שם בשבילם, לחנך, להזהיר, להוות דוגמה, להפנות תשומת לב לאפליקציות חינוכיות (who has the biggest brain ו- Geo Challenge הם 2 דוגמאות מצוינות).
פייסבוק אינו קוריוז כמו שכתבה המגיבה הקודמת, פייסבוק היא המקום בו מתרחשת הפעילות של הילדים ועל כן היא רלבנטית.
מה אפשר לעשות בפייסבוק?
קבוצות סודיות שאיש חוץ מחברי הקבוצה מכיר.
חידוני מידענות בלי כל הקושי של שימוש בפורומים נידחים אלא תגובה בזמן אמת,
ניהול ידע דרך פוסטים בפרופילים של כל ילד,
צ'טים ועוד.
יש מגבלה של תנאי שימוש שמשרד החינוך לא נתן עליה את הדעת אבל חוק שאיש אינו מקיים אינו חוק ואם אני שואל בכיתה ו' "למי אין פייסבוק" ואיש אינו מרים את היד, הרי שפייסבוק ניצח ועל כן אשתמש בו.
בודאי בקרוב הפיקוח יודיע שאסור ובלה בלה בלה, זו תהיה דוגמה נוספת לחוסר הרלבנטיות של משרד החינוך בחינוך הילדים ודוגמה נוספת להפקרות שלו במיוחד בחינוך הטכנולוגי (הלוואי ואתבדה)
חג שמח,
אמיתי גת
מנהל אזור הדרום וירושלים
תכנית ש.י.ט.ה.
תכנית קרב

אברום רותם אמר/ה...

אמיתי שלום
אכן אתה מציע שימושים מעניינים לפייסבוק, ועל זה אין חולק.
עם זאת, לראות בו ככלי פדגוגי משמעותי, לניהול למידה שוטפת - זה לא מעשי.
לא הבנתי את הטענות למשרד החינוך. מישהו אוסר להשתמש בפייסבוק? אם כן, אז זה קצת עצוב, כי לאסור זה קל מאד, אך להציע שירות חלופי זה קשה בהרבה, ולא קורה.
רק טוף

Unknown אמר/ה...

קראתי בעיון את הפוסט יוצא הדופן המנסה להתמודד עם נושא טעון כמו פייסבוק ולמידה ושאינו פוסל על הסף כי... הוא מיועד לילדים מעל גיל 13 ואני מסכים עם חלק גדול מהרעיונות שנכתבו.
יחד עם זאת כמה הארות:
1. ניתן לפתוח קבוצה סגורה לחלוטין בפייסבוק הנשלטת ע"י המורה.
2. ניתן ע"י הוספת אפליקציה פשוטה לחבר דיסק וירטואלי לכל קבוצה או חשבון בפייסבוק.
3. לטעמי ניהול האירועים במסגרת קבוצה הוא מהטובים שאני מכיר

אני כמדריך בתכנית קרב מפעיל קבוצה של תלמידים בפייסבוק ולאחר זמן קצר ונסיונות כושלים ברשתות אחרות מרוצה מאוד משיתוף הפעולה, מהלמידה השיתופית והעזרה ההדדית שהתלמידים מראים בסביבה מיוחדת זו

דוידה אמר/ה...

באופן פרדוקסלי אני מצליחה להסכים עם כולכם. אברום אתה כותב נפלא ועוסק בדברים אמיתיים.
אני נמצאת בפייסבוק בדיוק מן הסיבות שציינת ולא מוצאת את ידי ורגליי.
דווקא הרעיונות שהעלה אמיתי מאוד אטרקטיביים בעיניי. אני פשוט מרגישה שאינני מכירה מספיק טוב את פייסבוק ואת האפשרויות שלו.
אני מניחה שעם הזמן נהיה חכמים יותר...
דוידה פולק

אברום רותם, אלא מי? אמר/ה...

Blogger היקר
שמחתי לשמוע על חידושים ותוספות בפייבוק, כמו דיסק מקוון. עדיין אני טוען שעצם זה שמשתמשים ברשת פתוחה לציבור (שהפרטיות בה מתמסמסת באופן מדאיג החל מאפריל 2010), זה לא מעשי לצרכי הוראה-למידה אלא כקוריוז.
דוידה - טוב, את לא דוגמה, כמו גם העמיתים שענו כאן. אנו מחפשים רשת חינוכית היאה לכול המורים והלומדים, ולא למשוגעים שזהו כמעט כל עולמם...
בכל מקרה תודה לכולכם.
אברום :>)