יום חמישי, 14 באוקטובר 2010

אם אין אני לי, גוגל ממש לא לי


מחשבות עגומות על גוגל בפרט, ועל שירותים "חינמיים": זה מתחיל בחיוך ונגמר בבכי.

יש לכם ג'ימייל? אתם עובדים עם גוגל דוקס? יש לכם אתר אישי/ קבוצתי בגוגל סייט? ועוד הכל בחינם? כדאי לכם להוריד את החיוך, לרוץ לגבות הכל, ולשקול ברצינות דרכי נסיגה משירותי גוגל בפרט, כי להרבה אנשים (כולל עבדכם הנאמן) זה עלה בבכי.

וכך היה המעשה (שלא נגמר עדיין): יום אחד היה ערב, כשהגיעה הודעה בהולה: "אתר הקורס לא עולה". ואתה מוצא עצמך בתוך סיוט של ממש....
הסבר: אנו מנהלים אתרי הכשרת מנהיגות חינוכית באמצעות אונ' חיפה ומשרד החינוך זה שנים, אתר מלווה למידה. השתמשנו 3 שנים באתר שיתופי ויקי בהצלחה מלאה. לפני שנה ניסינו ניסיון שלא עלה יפה מי יודע (וזה שווה פוסט בנפרד) עם Live@edu של מיקרוסופט,  והשנה החלטנו לעשות את אתר הקורס והעבודה השיתופית בו באמצעות Google Site, שעד לימים האחרונים היה לנו ניסיון לא רע הן בצד הטכני, קלות יצירת דפי אתר, העלאת תכנים, עדכון ועבודה שיתופית באמצעותו.
או קי. הרמנו אתר שפתיים יישקו, והלומדים החלו לעבוד בו עד שערב אחד כשנכנסים לאתר מקבלים את vכיתוב הבא:
---------------------------------------------------------------

Site Disabled This site has been disabled for violations of our Terms of Service. If you feel this disabling was in error, please fill out our appeal form.

-------------------------------------------------------------
אתה מגרד בראש "מה כבר עשיתי"' ומיד רגשות האשם הפרמננטים צפים. שוב אני אל בסדר... למרות שברור לך שהסיבה היא שרירותית לגמרי, ואין לה שום קשר להפרת תנאי שימוש וכד'. אתה מגלגל בגוגל את הודעת ההפרה הזו, ומקבל אוקינוס של נהי ובכי של אנשים מכל שכבות העם מכל קצוות תבל: אופים, שליחי פיצה, מגדלי חתולים, מדקרים, רקדני בלט, מרצים בבתי ספר ואוניברסיטאות שלכולם היה אתר בגוגל סייט, והוא הפך לז"ל בין לילה, ללא כל אתראה והסבר, וללא כל אפשרות לקבל מענה הולם וגם מענה לא הולם. שום מענה לא תקבל. נקודה. יום אחד רובוט(?) אדיוטי של גוגל מוריד לך את השאלטר על האתר שלך, שעמלת , זרעת חרשת והשקת בדמעה, ושלום על העולם. אין יותר אתר, זה שעמלת ובנית והשתמשת בו. נאדה, יוק, קאפוט. המקימים אתר בגוגל ברינה, עומדים מול שבריו בדמעה.

או,קיי. עדיין שומרים על קור רוח, ואומרים לעצמנו זה זמני, זו תקלה, זו אי הבנה...  ומיד מנסים להבין/ לפנות/ לשאול/ לבקש שיעלו את האתר חזרה.
אהה... כאן גוגל מתגלה במלוא ערוותו. אין שום אפשרות לפנות עניינית למישהו בגוגל. לדעתי אין שם בכלל אנשים אלא רק מכונות/ רובוטים. אתה מדבר אל מכונה. וכשמכונה אל מכונה אומרת אומר, אין לך סיכוי שיקרה משהו, זה ברור. לא ככה?
אל תתפלאו אם תגלו יום אחד שאין דבר כזה בכלל חברת גוגל, אלא מחשב-על אחד עם כמה רובוטים טיפשיים (שלצורך העניין הם יכולים להיות גם בני אדם, אז מה?), וטכנאי אחד שניים שמשקים אותם כל בוקר, וזהו.

או.קיי... העיקר לא לאבד עשתונות. הרמתי טלפון ממכרה עובדת גוגל, שלא נעים, בפעם האחרונה שדיברתי איתה זה היה בכנס כלשהו לפני שנתיים – הטלפון דמום. זה מה שקורה שלא שומרים על קשר.....  הלכנו הלאה, לא התיאשנו: ניסינו עבודת ניקיון שעובדת בגוגל ישראל, שתפנה לשוער, שיפנה למחסנאי שיפנה ל.... (כבר הבנתם את הפרינציפ)... ועד כה נאדה, כלום, זירו, קאפוט. אין אתר ואין קורס. לך חפש לך חברים חדשים.

בקיצור, רובוטי גוגל יקרים, לא רק שהם הורידו את השלטר ללא כל הצדקה, אלא אין למי ואיך לפנות. פשוט אין. לא יאמן. תצרח לשמיים, תמשוך בשערות. אין למי לפנות, גם אם תבזבז שעה שיטוטים חסרי תכלית באתרי גוגל, עזרה , שאילתות וכד'. כלום, נאדה, זירו, קאפוט, וחוזר חלילה.

וזה מעורר שוב ושוב את הסוגיה הנצחית: שירות על שרת שלך, באחריות שלך, או שירות חוץ, חינמי, כשאתה תלוי בחסדים שאין לך שליטה עליהם....
או במילים פשוטות יותר "אם אין אני לי, בננה לי".

אני יודע שאתם כוססים כבר ציפורניים איך יגמר הסיפור העגום הזה. תודה על האמפטיה. אם תהינה התפתחויות והמשך, אשמח לדווח. אך גם אם יקרה הטוב מכל, מלאך ירד מהשמיים, עובדת הניקיון שאיתרנו אכן תצליח מה שעשרה חכמים לא, והאתר יועלה שוב, הטעם המר של השרירותיות, חוסר האונים מול אין-שירות של רובוטי גוגל, מעלים הרהורים נוגים לגבי גוגל בפרט, והטפשות שלנו בכלל, על מי והיכן אנו שמים את מבטחנו.

ושלא תגידו שלא הזהרתי אתכם, לכן כל בעלי אתרים בגוגל-סייט רוצו ותגבו אותם מהר לפי ההוראות כאן ותשקלו ברצינות איך להתנהל מכאן להבא.
ויפה שעה אחת קודם.

נ.ב ומה הכי מצחיק? אני כותב זאת בבלוג של גוגל.... אוי, כמה אנו חסרי אונים מול  הרובוטריק - גוּגֵלְיָאִים שהוא ממש לא חבר שלך. אמהל'ה!
---------------------------
עדכון המשך (12 שעות לאחר העלאת הפוסט המקורי לאויר): לאחר שגמרנו להתאבל ניסיתי להבין באמת, מה יכול להיות הגורם לכך.
אז מעבר לכך שגוגל באמת לא בסדר שהם לא עונים ולא נותנים מענה לערער על כיבוי שרירותי של האתר, או לפחות הזהרה מראש שניתן יהיה לפעול בנדון, להלן מסקנות הביניים:
1. בכל site של גוגל-סייט יש למטה למטה הסרגל הבא:
  הפעילות שבוצעה לאחרונה באתר   היסטוריית גרסאות   תנאים   דווח על שימוש לרעה   הדפס דף   בטל גישה  
כלומר, כל זב חוטם יכול בעקרון להיכנס לאתר כלשהו (אגב, הוא ממש לא חייב להיות מהארץ...),ללחוץ ולשגר תלונה דרך "דווח על שימוש האתר". ייתכן מאד שזה מה שקרה: מישהו עשה זאת מסיבות השמורות עימו (סתם כדי לחבל, זה הכל) זה מה שגרם להורדה מיידית של השלטר באופן אוטומטי, ללא הזהרה מוקדמת או לפחות מנגנון הנמקה למה זה.
2. כל פעילות חינוכית, יש מן הסתם לעשות דרך  Google Apps. לפי הניסיון המצטבר כאן בארץ, יש כתובת אליה ניתן לדבר ולבקש סיוע במידה ומתרחש משהו כזה.
3. בקבלך שירות בחינם אל תתלונן על שיני הסוס (פתגם הונגרי עתיק, בהונגרית זה נשמע אפילו משכנע).
4. גיבוי גיבוי גיבוי. לגבות אחת ל... את האתר ולהעלות אותו כאתר חלופי במקרה וקורה משהו כזה.
5. לקוות שגוגל ימצאו מנגנון יותר ידידותי והוגן והגון לדיווחים על פגיעה: לתת הזהרה ולתת כתובת אמיתית ומקום להסבר של בעל האתר.



עדכון נוסף 17 אוקטובר 2010 : הקמנו אתר קורס חדש תחת Google Apps. מחקנו את האתר שצונזר. בעצם נגרמה לנו עגמת נפש מאד גדולה, על לא עוול. אך בלית חלופה הולמת באמת בנסיבות הקיימות ולוחות הזמנים, השקענו עוד כמה שעות בשחזור האתר.... שוב בגוגל.  ומעתה - נקווה לטוב... כי שמענו שברק או, להבדיל, פגז/טיל , או סתם שרירותיות אקראית של הרובוטריק - גוּגֵלְיָאִים  לא פוגע באותו מקום פעמיים, בינתיים.


ובנימה אופטימית זו  



11 תגובות:

מנהיגות חינוכית תקשוב שנה ב' אמר/ה...

אברום אברום אברום...
יש לי קשר אמביוולנטי עם גוגל. לא יכולה בלעדיו ובמקרה הזה אי אפשר איתו.
אני חושבת שאפשר לוותר לו לאחר כל השנים ששירת אותנו נאמנה על כל שאלה :-)

כן..כן..גם אני הגעתי לאיזשהו מכר מהבויידם שלא דיברתי איתו שנים והפתרון לדעתו:"שימו פס , פתחו אתר חדש...ושמרי על קשר"
רק טוב :-)

אברום רותם, אלא מי? אמר/ה...

אכן, אחלה תשובה מעובד גוגל(?) "שימו פס, פתחו אתר חדש...". על זה בדיוק אני מתקומם. לא לקבל שרירותיות כזאת כגזירה משמיים . רק טוף.

iTeacher אמר/ה...

שלום אברום

כמי שמשתמש יום יום באתר הנבנה מכלים של גוגל ומשתמש בו לצרכי הוראה אני מודע לבעיה. אין לי פתרון טוב יותר מזה שהצעת אך מצד שני אולי זה קצת נאיבי לצפות לקבל עזרה מחברה המספקת שירות חינם...
גם שירות חינם וגם עזרה ותמיכה טכנית ? ועוד בארץ ?
יש בארץ חברות שבהן אתה משלם ממיטב כספך ולא מקבל שירות...
אין ספק שסיפור כמו שלך יכול להשפיע על מקבלי החלטות שנוגעות באיזה כלי טכנולוגי להשתמש לאתר לצרכי הוראה.

אני מאמין שאם לגוגל היו משרדים פעילים בארץ שאינם רק בנושאי פיתוח ושיווק והם גם היו מנסים להיכנס בארץ לתחום החינוך (באותה רצינות שבה מיקרוסופט עושה זאת) - היינו מקבלים תשובות ואפילו פתרונות.

מקווה שהדברים יסתדרו...

אברום רותם, אלא מי? אמר/ה...

שלום ל-iTeacher.
תודה.
אני לא מצפה לשירות כאן בארץ וכאן ועכשיו, זה הבנתי.אבל אני כן מצפה להתייחסות כלשהי, גם אם זה בקצה השני של הגלובוס, ובטח לא לשרירותיות (די מטופשת ואטומה למען האמת), שבשביל כיסוי אחוריים, כל זב חוטם יכול לגרום להורדת האתר שלך מהאוויר, ע"י דיווח עוין שרירותי ומקרי לחלוטין. גם דרך הורדת האתר בלתי סבירה לחלוטין, ללא התראה וללא אפשרות בדיקה חוזרת.
בקיצור, גם שירות חינם יש לו קוים אדומים שאסור לעבור אותם. הם עברו אותם, ובגדול.
איזו משמעות יש לשירות חינם שהוא יכול להעיף אותך בכל רגע ללא התראה, בשרירותיות כזאת?

iTeacher אמר/ה...

שלום אברום

שלא תבין אותי לא נכון - אני מסכים איתך במאת האחוזים !

אני מאד אוהב את הכלים של גוגל אבל גם אני נוכחתי לדעת במהלך הזמן שלמרות היתרונות הרבים של המוצרים שלהם - יש יתרון אחד שהוא גם חיסרון והוא החינמיות של מוצריהם. אין כתובת במקרה של תקלה (כמו במקרה שלך), אין תמיכה טלפונית (אולי תמצא פתרון בפורום כזה או אחר) ויותר מכך, ישנם מוצרים שגוגל הפסיקו את הפיתוח שלהם (google notes ,google wave ואחרים).

דווקא הקונספט של שילוב כלי web 2.0 של יצרנים שונים (שאינם מאפשרים אינטגרציה בינהם ומצריכים ניהול מספר חשבונות) הוא הפתרון (חלקי) למזעור הנזק במקרה של השתלטות על חשבון או חסימה שלו (אולי מלבד שימוש בכלים בתשלום או כאלו המותקנים על שרת עצמאי).

אשמח לדעת על ניסיונך עם Live@edu של מיקרוסופט. אני כבר מחכה לפוסט...

שבת שלום !

בלוגר אמר/ה...

זה ממש מוזר.
לא ידעתי שגוגל פוסלת כל כך מהר אתרי גוגל סייטס.

אשמח שתעדכן איך זה יתפתח

אברום רותם, אלא מי? אמר/ה...

לבלוגר- אכן מוזר, אבל נגד עובדות אני לא מתווכח, מה גם שמכפי שציינתי כאן, הרבה אנשים ברחבי העולם מדווחים על גורך זהה לאתר שלהם שפיתחו בשקידה ובאהבה רבה, ואין מושיע.
הצד הלא נחמד והשרירותי של גוגל. עובדה.
בינתיים הבנו שלא תבוא ישועה, רק בלה בלה והבטחות שכנראה לא תמומשנה, אז פתחנו שוב אתר חדש, הפעם ביישום החינוכי של גוגול (Google Apps ) ומחזיקים אצבעות שכמו ברק ולהבדיל פגז, ששרירותיות וזלזול במשתמשים לא יפגעו פעמיים באותו מקום....
וכפי שכתבתי - ראו הוזהרנו, ומי שמצפה לשירותים בחינם, כנראה משלה את עצמו, גם אם זה גוגל.

בלוגר אמר/ה...

היי אברום
הסיפור שלך הוא ממש משונה:
מצד אחד זה לא סביר שגוגל תפסול סתם אתר
מצד שני, אצל גוגל הכל יכול להיות. בהקשרים אחרים אני יודע את שרירות ליבם ואת ה"אח הגדול".
האם בינתיים האתר חזר? האם הם הגיבו?

אשמח לדעת האם יש שינוי שלהם כלפי האתר (אמרת שמחקת אותו, אבל אולי השארת כמה דפים בשביל לבדוק מה קורה?)

אברום רותם, אלא מי? אמר/ה...

הי בלוגר
אכן הסיפור משונה ולא סביר, ולטעמי אפילו הזוי, אבל לא נתווכח על העובדות, לא סבירות והזויות ככל שתהינה. לא ככה?.
הבנתי/ הבנו (צוות הקורס שמתנהל עם אתר) שאין טעם לחכות יותר, לאחר שתיקה רועמת מצד גוגל. כפי שציינתי הקמנו אתר חדש בגוגל-אפס, ומחקנו את הקודם. חבלבל על הזמן וההתעסקות מה היה, כאשר יצרנו חלופה הולמת.
בכל מקרה זה לא רלוונטי לכרגע. אם לגוגל היה כל כך להגיב, הם היו מוצאים את הדרך, גם אם האתר מחוק כבר.
רק טוף, ומן הסתם אין מה להתפלא על גוגל, כי כפיש ציינתי, הפורומים שלו מלאים בקריאות שבר על מקרים זהים לשלי, לא בודדים, ואין מענה...
בקיצור עברנו הלאה...

אנונימי אמר/ה...

בנוגע לגיבוי אתר בגוגל סייטס:
ב- "הגדרות האתר / כללי" קיימת האפשרות "העתק אתר זה" (לא רחוק מ-"מחק אתר זה").
לא ניסיתי, אבל אני מניח שזה פשוט משכפל את האתר שלך, כך שניתן לבצע גיבוי כזה בקלות אחת לכמה זמן.

אברום רותם, אלא מי? אמר/ה...

תודה, אנונימי, על המידע. כפי שצוין זה היה ידוע, אך אל העלינו על דעתנו שהאתר יעלם ללא שוב... אני סקרן לדעת מה קורה לאתרים המשוכפלים, אם אחד מהם מורד באופן שרירותי על ידי גוגל... הממ...