tag:blogger.com,1999:blog-6756548642364796005.post2631401515374636499..comments2023-11-05T03:43:32.846-08:00Comments on Avrum's jiva blog: מהפיכת התקשוב מורידה מהלך- המורה חוזר למרכזאברום רותם, אלא מי?http://www.blogger.com/profile/08674136262186037833noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-6756548642364796005.post-76538412353150317712010-11-01T00:17:16.724-07:002010-11-01T00:17:16.724-07:00חגית, לא ציפיתי לחגיגות ולא לברכות, אז קודם כל תוד...חגית, לא ציפיתי לחגיגות ולא לברכות, אז קודם כל תודה על התגובה העניינית אף שאינני מסכים עמה, ותוהה בכנות כיצד הסקת מהכתוב את שהסקת. כאן זה בהחלט, כנראה, הכישלון שלי שהדברים משתמעים באופן הפוך לכוונה. בעצם כל הפוסט הזה יצא נגדה ונגד הטענות המועלות עדיין באמצעות דמוגגיה לא מפותחת, שלא הוכיחה עצמה מעולם, שהתלמיד ילמד בעצמו ויהיה חכם לו ושרק יתנו לו מחשב וחיבור רשת ויעזבו אותו (המורים) לנפשו. הנחות שגויות אלה קרסו עוד בסוף שנות ה- 90 (עייני ערך סולומון בפרויקט סלע למשל), ומשום מה הם עולות וחוזרות שוב ושוב, כאילו לא לומדים דבר, רק ממחזרים סיסמאות ללא כיסוי, ואף אחד לא מוכן להודות בכך.<br />תפיסה זו מיצגת לצערנו את אי הרלוונטיות של האקדמיה ומומחים שונים ומשונים לחינוך K-12 , שרחוקים מהווית בית הספר, ומדקלמים, כמו שאת עוזה כאן עכשיו, שתפקיד המורה משתנה (מישהו טען שעליו לא להשתנות?), והוא מנהל למידה (חבל שלא קראת קצת מהחומרים שאנו כותבים על כך והיית חוסכת ביקורת לא רלוונטית זו), ולחילופין שהתלמיד כל כך אחראי בעצמו, שמשתמע מכך, לאלה שנח להם, שלמורה בעצם אין תפקיד. <br />לצער כולם, אמירות מנותקות המציאות אלה עצבו את ההויה החינוכית הפסבדו-עדכנית, ולאקדמיה יש חלק לא מבוטל בכשל פדגוגי-טכנולוגי זה, ולחילופין מערכת החינוך לא זכתה ממנה לשום בשורה אחרת, למרות השקעות העתק שנהנתה מהם לשם יצירת בשורה אחרת... עובדה. מתוך אמירות לא אחראיות ו/או ללא קונקרטיזציה של ההשתמעות המעשית שלהן, המורים הסירו כל אחריות ואמרו שהתלמידים צריכים ליצור/ לבחור בעצמם "רק מה שמעניין אותם"; אחרים אמרו שהתלמידים חכמים בהרבה מהמורים העגלונים ש לא מבינים כלום ויש לאפשר לתלמידים לרוץ לשעוט לבד באחו והם כבר ילמדו לבד (ללא המורים); אמרו שלא צריך להשקיע במורים אלא בתלמידים, מעל לראשי המורים, בפרויקטים שונים שעלו הון עתק שהפכו לאבק ביום שהסתימו ולא הותירו כל זכר בבתי הספר.<br />הפוסט הצנוע הזה יצא נגד מגמה זו בדיוק, ולכן לא מובנת הביקורת שלך, ודאי המסקנה שלך שניתן להבין מהפוסט דנן ("בטעות") שיש להחזיר את המורה לתפקיד המסורתי . או במילים אחרות – מי אתה שתכתוב על זה, סמוך עלינו. אז זהו, שלא.<br />ושמחה קטנה – בתכנית התקשוב הלאומית השתה, אחד עקרונות המפתח הוא קודם כל השקעה במורים ולהחזירם למרכז הבמה. מן הסתם מורה מקוון בשל ומקצועי (ודאי לא "המסורתי") הוא התנאי ההכרחי והראשוני לפיתוח לומד עצמאי נוסח המאה ה- 21.אברום רותם, אלא מי?https://www.blogger.com/profile/08674136262186037833noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6756548642364796005.post-37247225312754462982010-10-31T23:21:58.578-07:002010-10-31T23:21:58.578-07:00אברום, לצערי אני לא משתתפת בחגיגת הברכות לפוסט. ה...אברום, לצערי אני לא משתתפת בחגיגת הברכות לפוסט. השימוש שאתה עושה במושגים "המורה במרכז" וה"תלמיד במרכז" הם מטעים ואינם משקפים נכונה את הרעיונות שהם מייצגים. <br />התפיסה שהתלמיד במרכז אותה אתה תוקף אינה מציגה את הדעה שהטכנולוגיה באופן אוטומטי וספונטני תעודד למידה. היא מציגה את התפיסה שאומרת שהאחריות ללמידה, האחריות לעיבוד המידע והפיכתו לידע היא של התלמיד. מקומו של המורה נשאר חשוב גם במסגרת גישה זו, אלא שהוא משתנה- המורה אינו מהווה את מקור הידע הבלעדי, אבל בהחלט נשאר מנהל הלמידה, המתכנן שמאחורי הדברים, המעריך, היועץ וכד'. <br />היציאה בהכרזה שהמורה חוזר למרכז יכולה להתפרש בטעות כחזרה לתפקידו המסורתי של המורה. אני מאמינה שאין בכוונתך לעודד לכך.ד"ר חגית מישר טלnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6756548642364796005.post-6462914029140998982010-09-10T14:02:07.800-07:002010-09-10T14:02:07.800-07:00נשמע מעודד ביותר! אני תמיד בעד לחזק את המורים :-)נשמע מעודד ביותר! אני תמיד בעד לחזק את המורים :-)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07208886574695709938noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6756548642364796005.post-71144735039131380362010-09-10T13:56:31.696-07:002010-09-10T13:56:31.696-07:00שלום נדב.
המורה במרכז הכוונה לתת את הסמכות והגיבוי...שלום נדב.<br />המורה במרכז הכוונה לתת את הסמכות והגיבוי למורה שינהל את ההוראה-למידה.<br />לגבי מהלכים. בתכנית התקשוב הלאומית, יש התמקדות דוקא במורה - ולא בתלמיד בשלב זה. כלומר, כדי להניע את התהליך נושא פרות, כל המשאבים הולכים למורה ולאמצעי הוראה מחשב/מקרן/אינטרנט בכתה. כמו כן תמיכה בהוראה-למידה מקצועות הליבה בסביבה מקוונת. אז בהחלט אפשר לומר שכן יש המתמקדות במורה. וטוב שכך!אברום רותם, אלא מי?https://www.blogger.com/profile/08674136262186037833noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6756548642364796005.post-86529944183253255782010-09-10T12:48:52.118-07:002010-09-10T12:48:52.118-07:00מה בדיוק עומד מאחורי צמד המילים "המורה במרכז&...מה בדיוק עומד מאחורי צמד המילים "המורה במרכז". מנקודת המבט של משרד החינוך.<br /><br />והאם יש תקציב לגיבוי הנושא?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07208886574695709938noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6756548642364796005.post-35542377692708915382010-09-09T06:00:46.375-07:002010-09-09T06:00:46.375-07:00תודה על עוד פוסט מעולה !
אף פעם לא באמת הצלחתי לה...<b><br />תודה על עוד פוסט מעולה !<br /></b><br />אף פעם לא באמת הצלחתי להבין מה עומד מאחורי החשיבה שהילדים כבר ילמדו לבד כי הם שולטים בטכנולוגיה. האבסורד הוא שאמרו למורים שהם כבר לא במרכז - שהתלמיד הוא במרכז, מעמדם של המורים המשיך לצנוח (כאשר היה ממילא בשפל) כי לכאורה אין גם צורך בידע של המורים ("כי הכל באינטרנט") אבל כאשר מגלים את הכישלון אז שוב האחריות מוטלת על המורים ואז הם שוב הופכים להיות במרכז (ולא חס וחלילה בעלי סמכות ומקבלי החלטות שהגו את כל התוכניות שנכשלו).<br /><br />כולם במרכז - לכולם יש אחריות וכולם יכולים להשפיע - מקבלי החלטות במשרד החינוך, הנהלת בית ספר, מורים והורים. יחד עם זאת אסור לשכוח את התלמידים עצמם. גם להם יש אחריות. זה אחד הדברים הראשונים שיש ללמד אותם כי אולי בלי לעזור להם להפנים עובדה זו - לא נצליח ללמד שום מקצוע גם אם יגיע במעטפת טכנולוגית מרשימה ומרהיבה.<br />אגב, כשאני מתכוון לכולם אני בהחלט רואה גם את עצמי בקבוצה זו.<br /><br />מהפיכת התקשוב נדרשת להוריד מהלך כי היא פשוט דילגה על הילוכים בלי לשים לב שהמורים אבדו את הקצב והתלמידים אבדו את הדרך. <br />אולי אם היינו מבחינים כבר בהתחלה כי בעצם לא מדובר במהפכה וגם אין צורך במהפכה אלא בשילוב טבעי של כלים טכנולוגים ותפיסות חדשות להוראה אשר פשוט מתאימות לזמננו - לא היינו מגיעים למצב של היום. העובדה שאנחנו בפיגור בתחום התקשוב לעומת מדינות אחרות לא מחייבת ריצה מטורפת להשלמת הפערים. יש דברים שלוקחים זמן ואינם ניתנים לקיצור - וטוב שכך.<br /> <br />המצב כיום הוא שרוב המורים הם מבוגרים ולא צמחו לתוך מציאות שבה קיים שימוש יומיומי בכלים טכנולוגים. מסיבה זו ההכשרה שלהם היא קריטית. הקונספט שבו התלמיד במרכז הצמיח את התובנות שיש לאפשר לתלמידים ללמוד גם בקצב אישי, להיות רגישים לצרכים שונים של תלמידים ולהתאים להם שיטות למידה ובקיצור - להבין שלא כל התלמידים זהים. מאותה הסיבה בדיוק אני חושב שחשוב לתת למורה את האפשרות לביטוי עצמי, חופש הוראה ויצירתיות גם כשזה נעשה במסגרת התקשוב וכולל שימוש של מורה בכלים טכנולוגים. <br /><b><br />ושוב תודה על הפוסט ובכלל על הבלוג !<br /></b><br />אודי<br /><a href="mailto:workspace.student@gmail.com" rel="nofollow">workspace.student@gmail.com</a>iTeacherhttps://www.blogger.com/profile/03186717970451778642noreply@blogger.com