יום שבת, 6 באוגוסט 2016

מה הוא "החכם"- "smart" – בטכנולוגיה?


מה בעצם הופך מכשיר/ מערכת ל"חכם"? מה הופך בית ל"בית חכם", מכונית ל"רכב חכם", עיר ל"עיר חכמה" וכ'ו.
ביננו, בשקט, הרי גם אתם יודעים, גם אם לא מודים בפה מלא, שהביטוי הזה smart – חכם, זה סתם מילה, באזז חולף כמו רוח הבוקר. "השם" לא הופך למהות אחרת.

בתכלס בואו נודה :
·         אין "בית חכם", יש בית בו  המרכיבים בו או חלקם כמו התריס, המזגן, מצלמות ו/או דוד המים החמים מופעלים מרחוק, באמצעות תקשורת באינטרנט. אז מה?
·          רכב? אין דבר כזה  "רכב חכם", אלא אם מישהו מתעקש לכנות דגם מסוים בשם זה. אני מכיר רכבים שהם ממש, אבל ממש לא חכמים.
·          עיר? הצחקתם את היחצן מוישה גרויס שמחובר לעטין הציבורי של תושבי העיר וזוכה בחלב שמן ללא תמורה מצידו. מה חכם בה? מצלמות בכל פינה שממילא אין מי שיעקב, יפקח וינתח את הנתונים?  נתונים על התושבים, שאין מי שיעדכן בזמן אמת, יעשה בהם שימוש משוכל לרווחתם?
·         "מחשב חכם"? "ענן חכם"? נו באמת, בואו לא נביך את עצמנו.
·         "סנסור חכם" – ממתי חיישן הופך לחכם? הוא אוסף נתונים מסוימים, אך מכאן ועד "חכם"....
·         "טלפון חכם"? "שעון חכם"? במה בדיוק הוא מחכים את בעליו? בצפצוף כל שעה שעברה שעה, או לקראת אירוע שסומן מראש? ביישומים הבלתי נגמרים, שמחרפנים את בעליו,  משחיתים את זמנו? בהודעות הטקסט? – נכון כאן בדרך כלל הטלפון חכם יותר ממי שכותב אותן. בתכלס נשאל, מה "החכם" הזה תורם לרווחתו האישית של בעליו? לא נעים אך בשיפוט קר נמצא שהתרומה קטנה מגודלו של גרגר אורז שהתגלגל לסדק ברצפה בפסח שעבר.
בקיצור- "חכם" - smart כיום, עשור שני מאה 21, הכוונה למכשיר/ מערכת שניתן לשלוט עליהם גם באמצעות האינטרנט מרחוק. האם זה חכם לקרוא לו "חכם"?... לא נראה לי! אתם יודעים מה? לא!

גם אם כל הנימוקים הנ"ל נכונים ויציבים כאבן השתייה בהר הבית, וגם אם התשובה נכונה, נמצא שיש כאן התחמקות אלגנטית וערמומית מברור מעמיק יותר של הסוגיה:
נכון כל "החכם" הזה, ודאי רובו הגדול זה באמת קשקוש, הבלות שיח ציבורי רדוד מים המלח בחלקו הדרומי לפחות.
אך...  הביג-דטה רבותי, או איך שלא תכנו זאת, גם אם אתם מתעקשים על שמות מעוררי יראה אך ריקים, כמו "סמנטי" דור חמישי", "המון חכם" וכיוצא באלה מילים מלאות ברק מזויף - היא היא העתיד החכם!
יותר ויותר מערכות/ ארגונים/ גופים/ מחקרים מדעיים, שלא לדבר על תחזיות שהופכות לכלי מפחיד ממש לקראת סיבות עלומות וקטסטרופות שהן חוזות בדיוק עד כאב. כל אלה מגלים את האוצר הבלום, הבלתי נשלט, המוכמן בנתונים, שהופך את האנושות למשהו אחר מהמוכר לנו משחר ההיסטוריה. המון נתונים, שחלקם הגדול סתמיים. צצים באופן לא צפוי ומגלים בתוכם הקשרים שלא העלינו על דעתנו. לצד אלה ועם זאת - מכונה לומדת – המוזנת בנתונים. מכונה שמוצאת בעצמה סדר,  הקשרים שאף בעיני מפעיליה הוא מוכמן ונסתר, והנה, לאחר זמן למידה, המכונה הלומדת מגיבה באופן אוטונומי לנתונים שלא ראתה קודם באופן מושכל והגיוני, שבאמת עשוי לעורר יראה של ממש, ושאולי פעם ניתן אפילו בהתלהבות לומר- "ווא, זה חכם!". לצד אלה , כמובן הררי המון טכנולוגיה "טיפשה" וצפויה, עם שמות מבריקים של יחצנים חסרי מנוח וחכמה.

אז... אל תתנו למילים ובאזזים ו"שם" כזה או אחר לבלבל אתכם.  אם תחזרו ותגידו "חכם" לא תהיו חכמים יותר, ההפך.

עם זאת, שימו לב לעתיד המחלחל בשקט לחיינו שהוא אופני הטיפול בנתונים, הלמידה האוטונומית של מכונות, ומציאת הקשרים, שנעשה בשקט מתחת לרדאר של השיח הציבורי המוצף בהבלים -  זהו העתיד החכם. זה מה שיעצב את העתיד, את פני החברה שלנו על כל רבדיה.

אבל עד אז, עוד חזון למועד. עד שהדברים האלה באמת יקרמו פלסטיק, מתכת והרבה ביטים וחכמה שמנהלת אותם, נִשְנֶה ונזכור ונסתפק במה שיש לנו מקדמת דנה : "איש נבון וחכם", "איש חכם לב", "לב חכם ונבון", "יועץ חכם", "בן חכם", חרש (בעל מלאכה במתכת) חכם,  "חובר חברים מחוכם", "חכם יחכם", "גבר חכם" ועוד (שאם עדיין לא שמתם לב, כולם ביטויים מספרי המקרא). עדיין אנו האנשים אמורים לפחות להיות חכמים, ולנהוג בהתאם, ולא לשים יהבנו  ולהפקיר חרותינו לבית, רכב או טלפון, כי הם לא, ממש לא.

וטכנולוגיה חכמה? – אוּ-אוּ-אוּ, זה עוד רחוק, כן כן, עוד רחוק, וכשתתממש, החכמה שתתגלה תהיה אחרת מהמצופה, ממש לא בהכרח יותר חכמה מאתנו, אלא כנראה פחות, אולי הרבה פחות, או אף יותר, הרבה יותר... לך תדע!